ІІ. ПЛАН ВИКОРИСТАННЯ РАДІОЧАСТОТНОГО РЕСУРСУ, ВИДІЛЕНОГО ДЛЯ ТЕЛЕБАЧЕННЯ І РАДІОМОВЛЕННЯ
Нормативно-правова база та методологія
Згідно із Законом України „Про радіочастотний ресурс України”, використання ресурсу здійснюється відповідно до Плану використання радіочастотного ресурсу, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 815 від 09.06.2006 р. Використання ресурсу здійснюється за поданням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення за умови, що смугу частот визначено „радіомовною”.
До наявного радіочастотного ресурсу, який Національна рада може використати для ліцензування телерадіомовлення, віднесено частотні присвоєння:
• вільні частотні присвоєння, надані Центром „Укрчастотнагляд” на замовлення Національної ради (додаток 4);
• вільні частотні присвоєння, що виставлялися на конкурс на отримання ліцензій на мовлення, але переможців не було виявлено (додаток 5);
• вільні відрізки часу на каналах мовлення, які телерадіоорганізації не використовують цілодобово (додаток 6);
• вільні частотні присвоєння, ліцензії на мовлення з використанням яких анулювала Національна рада (додаток 7).
Для впорядкування та оптимального використання наявного частотного ресурсу Національна рада ініціюватиме проведення аудиту використання частотних присвоєнь існуючими теле- і радіомережами та конверсію частот, які були в користуванні Міністерства оборони України.
Розбудову каналів мовлення сплановано з урахуванням вимог раціонального розподілу обмеженого радіочастотного ресурсу.
В основу розробки цього Плану покладено аналіз території за ознакою розповсюдження в межах зон впевненого прийому та розмежування зон за кількістю програм, які впевнено приймаються побутовими телерадіоприймачами з використанням кімнатних антен. Розбудова каналів мовлення (технічні аспекти) забезпечується відповідно до вимог законодавства про телекомунікації та радіочастотний ресурс на підставі цього Плану використання радіочастотного ресурсу, виділеного для телерадіомовлення і на замовлення Національної ради.
Визначення мереж мовлення та каналів мовлення здійснюють згідно з вимогами прикінцевих положень Закону України „Про телебачення і радіомовлення” (розділ Х), а також статті 23 цього Закону.
Розрахунки кількості населення, що проживає на території мовлення, здійснюються з використанням вимог „Інструкції з вимірювання зон впевненого прийому радіопередач ТБ та ОВЧ ЧМ станцій” (1965 р.).
Розвиток основних технологій телерадіомовлення
На сьогодні основним джерелом прийманням населенням України телерадіопрограм є наземне ефірне аналогове мовлення. З метою збільшення кількості програм та створення конкурентних засад у галузі телерадіомовлення у світі активно впроваджуються системи цифрового телерадіомовлення.
Перехідний період від аналогового до цифрового мовлення визначено Міжнародним союзом електрозв’язку (МСЕ) до 2015 року. Такий перехід є надзвичайно складним оптимізаційним завданням, яке неможливо виконати без координації та узгодження дій Адміністрації зв’язку України з аналогічними органами сусідніх держав та МСЕ.
У наземному ефірному середовищі цифрове мовлення реалізується в ІІІ, ІV та V телевізійних діапазонах (174–230 МГц, 470–862 МГц), за системою DVB-T. Система DVB-T впроваджується з врахуванням майбутнього її використання сумісно з використанням системи T-DAB.
На перехідний період цифрові передавачі мають включатися таким чином, щоб ще працюючі аналогові передавачі були захищені від завад. Складовою частиною вирішення загальної проблеми впровадження цифрового мовлення є оптимізація переходу від аналогового до цифрового мовлення на території України.
З метою забезпечення інформаційної безпеки України, збереження радіочастотного ресурсу, виділеного Міжнародним союзом електрозв’язку для потреб цифрового ефірного телемовлення України, покриття телемовленням усієї території держави, пріоритетним його впровадженням у прикордонних регіонах; створення телебачення високої чіткості – відбудеться впровадження цифрового телерадіомовлення.
Основними принципами якими керується Національна рада при розробці Плану впровадження цифрового телерадіомовлення є :
• соціальна складова:
– перехід на цифрові стандарти телебачення з-за умови забезпечення прав громадян на доступ до інформації без технологічних обмежень;
– державне забезпечення соціально незахищених громадян України перетворювачами цифрового сигналу;
– задоволення потреб телеглядачів у багатопрограмному та якісному телебаченні з можливістю отримання інтерактивних послуг в усіх зонах впровадження цифрового телебачення.
• безпекова складова:
– використання усіх частотних присвоєнь, виділених Регіональною угодою „Женева-06” до 2015 року, особливо у прикордонних регіонах.
• технологічна складова:
– гарантування ліцензіатам, які на даний час здійснюють аналогове наземне мовлення збереження поширення сигналу у цифровому стандарті без втрати аудиторії.
– рівномірний перехід до визначеного терміну (17 червня 2015 року) шляхом поступового розгортання одночастотних мереж цифрової радіомовної служби України у зазначених вище смугах частот;
– розробка, випробування, серійне виробництво цифрового обладнання. Формування вітчизняного ринку обладнання цифрового мовлення
Основними проблемами впровадження цифрового телерадіомовлення в інших країнах та Україні є:
• відсутність частотного ресурсу;
• інертність споживачів;
• низька фінансова спроможність громадян;
• велика вартість проекту;
• інертність найбільших телеканалів.
Ці проблеми слід вирішувати наступним чином:
• переведення в цифровий стандарт наявних аналогових передавачів, номінали частот яких співпадають з Цифровим планом з подальшою розбудовою синхронних зон.
• надання додаткової послуги громадянам шляхом збільшення кількості програм та зменшення вартості перетворювача;
• вибір дешевших технологій та забезпечення незахищених верств населення перетворювачами цифрового сигналу за державні кошти.
• залучення коштів на проект як Державного бюджету України та комерційних організацій;
• поступове збільшення кількості доступних до громадян програм, що забезпечить стабільність рекламного ринку на перехідний період та відключення аналогових РЕЗ мовлення лише у випадку забезпечення збереження аудиторії телеканалів.
Визначити найбільш доцільним варіантом використання діапазону III для цифрового телерадіомовлення планування системи DVB-Т з растром (ширина смуги) телевізійного каналу 7 МГц на основі існуючих скоординованих частотних присвоєнь.
Встановити, що у випадку відсутності антенно-щоглових споруд Концерну РРТ цифрові зони синхронізуються після завершення розбудови одночастотної мережі, крім випадків, коли мовлення з одного передавача не забезпечує прийом сигналу для громадян, що проживають на конкретній території.
З метою дотримання основних принципів визначених цим Планом встановлюється такий розподіл загальнонаціональних цифрових каналів: 3 канали – стандарт DVB-T (MPEG-2); 2 канали – стандарт DVB-T (MPEG-4); 1 канал – стандарт DVB-Н; 2 канали – стандарт НDТV.
Основними організаційними заходами впровадження цифрового телерадіомовлення є:
• здійснення науково-дослідних робіт. Активізація науково-технічного потенціалу держави та прискорення дослідних робіт;
• затвердження Плану позонового переходу на цифрове мовлення та погодження його з Національною комісією з питань регулювання зв’язку та Держтелерадіо;
• частотне забезпечення Національною комісією з питань регулювання зв’язку та погодження діючих частот з наступною передачею їх до Національної ради;
• визначення Держтелерадіо та Концерном РРТ технічної схеми роздачі сигналу, добудова необхідних антенно-щоглових споруд, обслуговування передавачів та антенно-фідерних систем;
• формування Національною радою каналів мовлення (мультиплексів), визначення провайдерів програмної послуги;
• визначення Національною радою розподілу програм по мультиплексах та параметрів їхнього розповсюдження.
Передбачити фінансування наступних заходів з Державного бюджету України:
• прорахунок частотного ресурсу;
• здійснення науково-дослідних робіт та стандартизація;
• підготовка кадрів для забезпечення телерадіомовлення фахівцями з цифрового мовлення;
• добудова веж відповідно до Плану позонового переходу на цифрове телебачення;
• часткове придбання перетворювачів цифрового сигналу для соціально незахищених верств населення, придбання обладнання для роздачі сигналу DVB-Т.
З огляду на високу соціальну значимість ефірного наземного телебачення, процес переходу від аналогового до цифрового формату мовлення встановлюється поетапним.
Встановлюється такий порядок переходу на цифрові стандарти мовлення:
• І етап:
– до листопада 2007 року визначення умов, порядку та специфіки проведення конкурсів на право отримання ліцензії провайдера програмної послуги;
– до грудня 2007року розробка та затвердження Плану позонового переходу на цифрове телебачення;
– до грудня 2007 року розподіл програм у мультиплекси, замовлення і здійснення прорахунку частотних присвоєнь для 12,51,52,70 та 74 цифрових зон;
• ІІ етап:
– до квітня 2008 року насичення оптимальних цифрових зон (12, 51, 52, 70, 74) перетворювачами цифрового сигналу (set-top-box) – 80-90%;
– у квітні 2008 року переведення аналогових передавачів у режим цифрового мовлення у вищезазначених зонах;
– до липня 2008 року підготовка переходу на цифрове телебачення новостворених оптимальних зон (5, 6, 16, 26, 39, 42, 43, 45, 64, 55, 56, 60, 63, 65, 66, 76, 77)
– до січня 2009 року насичення сімнадцяти новостворених оптимальних цифрових зон перетворювачами цифрового сигналу;
– у січні 2009 року переведення аналогових передавачів у режим цифрового мовлення у новостворених сімнадцяти оптимальних цифрових зонах;
• ІІІ етап:
– до квітня 2009 року перерахунок звільнених внаслідок виключення аналогових передавачів частотних присвоєнь в оптимальних цифрових зонах на цифровий стандарт у цифрових зонах, які потрапляють у зони дії потужних аналогових передавачів (4, 7, 14, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 25, 30, 31, 34, 35, 36, 37, 40, 46, 47, 48, 49, 50, 57, 58, 59, 61, 62, 67, 69, 73);
– до вересня 2009 року насичення тридцяти новостворених цифрових зон перетворювачами цифрового сигналу;
– у вересні 2009 року переведення аналогових передавачів у режим цифрового мовлення у новостворених тридцяти цифрових зонах;
• ІV етап:
– до вересня 2009 року перерахунок звільнених частотних присвоєнь на цифровий стандарт для мовлення в режимі DVB-T у всіх інших цифрових зонах;
– до грудня 2009 року прорахунок частот для створення мережі HDTV;
– до червня 2010 року насичення прорахованих цифрових зон перетворювачами цифрового сигналу;
– у другому кварталі 2010 року початок цифрового мовлення новостворених зонах;
– до червня 2010 року ліцензування мережі HDTV та запуск в експлуатацію;
• V етап:
– до липня 2010 року прорахунок частот для створення мережі DVB-Н у цифрових зонах, які включають в себе основні транспортні магістралі (Київ-Чоп, Київ-Одеса, Київ-Сімферополь, Київ-Чернігів, Київ-Луганськ);
– до грудня 2011 року ліцензування мережі DVB-Н та запуск в експлуатацію;
• VІ етап:
– до вересня 2011 року прорахунок частотних присвоєнь передбачених Цифровим планом для розбудови усіх цифрових каналів мовлення в стандарті DVB-T;
– прорахунок частот та розбудова мереж у стандарті T-DАB;
• VIІ етап:
– до грудня 2012 року повний перехід телевізійного мовлення на стандарт DVB-Т у синхронному режимі.
Національна рада після завершення І та ІІ етапів визначить порядок розбудови мереж місцевого мовлення та може внести зміни до діючого Плану.
Особливими вимогами впровадження цифрового телерадіомовлення є:
• для координації дій центральні органи державної виконавчої влади погоджують їх у Плані позонового переходу на цифрове мовлення, який розробляється Національною радою і погоджується з НКРЗ та Держтелерадіо;
• провайдери програмної послуги загальнонаціональних мультиплексів забезпечують одночасний початок трансляції телепрограм з усіх мультиплексів у кожній цифровій зоні чи групі цифрових зон;
• у кожній цифровій зоні телепрограми транслюється з однієї антенно-щоглової споруди;
• усі оператори та провайдери програмної послуги працюють у затвердженому стандарті та визначеними технічними характеристиками;
• усі РЕЗ мовлення в межах однієї зони забезпечують ідентичне покриття території;
• усі ліцензіати Національної ради беруть участь у проведенні агітаційної та роз’яснювальної роботи серед мешканців України з питань щодо впровадження цифрового телерадіомовлення.
Дане доповнення до Плану розвитку телерадіоінформаційного простору України визначає загальні напрямки діяльності суб”єктів інформаційної діяльності – учасників впровадження наземного ефірного цифрового телерадіомовлення.
З метою оптимізацією процесу з аналізом реалізації заходів передбачених цим Планом до нього можуть бути внесені зміни і доповнення.
Принципи розбудови мереж та каналів мовлення
Передбачене частиною п’ятою статті 22 Закону України „Про телебачення і радіомовлення” розширення каналів, мереж мовлення та телемереж у межах, визначених ліцензією Національної ради на мовлення, здійснюється Національною радою відповідно до Плану розвитку національного телерадіоінформаційного простору за рахунок вільного радіочастотного ресурсу.
Національна рада сприяє максимальному територіальному охопленню каналами, мережами мовлення та телемережами кожної з територіальних категорій.
У разі, якщо Планом розвитку національного телерадіоінформаційного простору передбачено наявність вільного радіочастотного ресурсу, призначеного для розширення каналів, мереж мовлення та телемереж у мережах, Національна рада в кожному конкретному випадку приймає окреме рішення на виконання вимог частини п’ятої статті 22 або частини 7 та/чи частини 8 статті 23 Закону України „Про телебачення і радіомовлення”.
Щодо визначення принципів розвитку, розширення каналу, мережі мовлення та телемережі на позаконкурсних засадах Національна рада керується:
• станом і технічним рівнем використання ресурсу діючих каналу, мережі мовлення та телемережі;
• наявністю технічної розробки каналу, мережі мовлення та телемережі; обсягом інвестицій у розвиток каналу, мережі мовлення та телемережі за період дії ліцензії;
• положеннями пунктів 1, 3 статті 8 Закону України ”Про телебачення і радіомовлення”;
• загальним терміном мовлення телерадіоорганізації у національному телерадіоінформаційному просторі України;
• відсутністю порушень чинного законодавства України у сфері телерадіомовлення;
• рішеннями органів державної влади, які згідно із законодавством визначають державну політику щодо телебачення і радіомовлення.
Конкурс на отримання ліцензій ініціюється, оголошується і проводиться Національною радою. Законом передбачено, що при розгляді заяв учасників конкурсу і визначенні його переможців Національна рада надає перевагу телерадіоорганізаціям, які беруть на себе зобов’язання забезпечувати трансляції соціально-важливих програм (інформаційних, соціально-політичних, дитячих тощо), задовольняють інформаційні потреби національних меншин та забезпечують свободу слова; мають перевагу у фінансово-економічних та професійно-технічних можливостях телерадіомовлення.
За потреби Національна рада відповідно до частини 15 статті 25 Закону України „Про телебачення і радіомовлення” розширяє перелік критеріїв за умови їх публічного оголошення до кожного конкурсу, виходячи з умов розвитку певного регіону та потреб глядачів.
Таким чином, передбачені чинним законодавством процедури розбудови каналів, мереж мовлення та телемереж тощо спрямовані на максимальне забезпечення насамперед інформаційних потреб усіх категорій населення нашої країни.
Розвиток каналів та мереж телерадіомовлення
Відповідно до Плану використання радіочастотного ресурсу України, інших нормативних документів та міжнародних зобов’язань України в процесі розбудови каналів та мереж теле- і радіомовлення слід дотримуватися вимог та застосовувати такі обмеження (крім випадків, коли на момент прийняття цього Плану частотні присвоєння вже пройшли аналіз електромагнітної сумісності з діючими та запланованими РЕЗ мовлення та міжнародну координацію):
• канали телебачення, які замовляються для потреб інформаційного мовлення до кінця 2006 року, обмежуються потужністю до 100 Вт;
• зважаючи на відсутність міжнародного захисту аналогових каналів телебачення, місця встановлення нових телепередавачів не можуть бути ближчими до Державного кордону України за 110 – 120 км;
• забезпечується можливість конверсії частотного ресурсу та вивільнення 4 ТВК і 5 ТВК для потреб радіомовлення;
• у населених пунктах, де доступ громадян до інформації обмежується можливостями отримання 4–5 телевізійних програм, за наявності пропозицій загальнонаціональних і регіональних телекомпаній прораховувати частотний ресурс, розміщуються багатоканальні телемережі. При цьому Національна рада направляє подання на прорахунок частотного ресурсу для цифрового мовлення на відповідних територіях у стандарті DVB-T. У разі неможливості прорахунку частотного ресурсу для DVB-T Національна рада направляє до УДЦР подання для прорахунку на вторинній основі частотного ресурсу для застосування багатоканальних технологій „Телесело” та МІТРІС.
Зважаючи на реальні можливості УДЦР, передбачається такий порядок розвитку каналів та мереж теле- і радіомовлення:
● Другий квартал 2007 року – підготовка до проведення конкурсу на отримання ліцензій на ефірне радіомовлення.
● Друге півріччя 2007 року – проведення конкурсів на розбудову багатоканальних телерадіомереж у межах доступних технологій (DVB-T, МІТРІС, „Телесело”).
З 1 липня 2007 року припинити несанкціоноване Національною радою збільшення території розповсюдження сигналу загальнонаціональних та регіональних мовників через систематичну ретрансляцію програм місцевими телерадіоорганізаціями.
Зважаючи на обмеженість радіочастотного ресурсу, на завершальному етапі розбудови аналогового наземного телебачення (перед переходом на цифрове мовлення) у пріоритетному порядку розбудовуватимуться канали мовлення з метою доведення розбудови каналів до максимально можливого покриття території України як новими потужностями, так і завдяки збільшенню потужностей діючих РЕЗ мовлення.
Канали загальнонаціонального мовлення розвиваються у пріоритетному порядку в населених пунктах, де доступ громадян до телерадіомовлення обмежений та де телерадіосигнал приймається із завадами (крім населених пунктів, претендентів на мовлення в яких більше трьох).
Регіональні канали мовлення розбудовуються в межах визначеного регіону (області) з метою максимального охоплення жителів цього регіону (області).
Щодо порядку зміни територіальної категорії каналу, мережі мовлення, телемережі Національна рада керується такими критеріями:
• рішенням наглядового органу телерадіоорганізації про зміну територіальної категорії каналу, мережі мовлення та телемережі;
• наявністю технічної розробки каналу, мережі мовлення, телемережі; наявністю встановлених ліцензією Національної ради меж каналу, мережі мовлення та телемережі телерадіоорганізації;
• дотриманням телерадіоорганізацією конкурсних умов чи ліцензійних зобов’язань;
• обсягом інвестицій у розвиток каналу, мережі мовлення, телемережі, а також технічним рівнем засобів мовлення.
Якщо до Національної ради надійшли звернення щодо прорахунку частот в одному й тому самому населеному пункті (на тій самій території) більше ніж трьох телерадіоорганізацій, Національна рада здійснює подання на прорахунок частот для багатоканального ефірного мовлення в цьому населеному пункті (на цій території).
Прорахунок частот для цифрового мовлення у стандарті DVB-T є пріоритетним для всієї території України. Національна рада визначатиме порядок ліцензування цифрового мовлення з урахуванням наданих УДЦР частот, але при цьому враховуватиме та передбачатиме:
• можливість припинення використання аналогового радіочастотного ресурсу в максимально стислі терміни після введення в дію цифрових каналів мовлення.
Регулювання багатоканального мовлення, зокрема наземних кабельних телемереж, передбачає:
• запровадження до 1 червня 2007 року універсальної програмної послуги в усіх максимально доступних громадянам пакетах кабельного телебачення;
• встановлення (надання) пріоритетів вітчизняним програмам (національному інформаційному продукту) при пакетуванні програм у багатоканальних телерадіомережах.
Зважаючи на ці принципи та пріоритети розвитку каналів і мереж теле- і радіомовлення, Національна рада вносить подання до НКРЗ на прорахунок телевізійних частот.
Національна рада під час розгляду планів розвитку окремих каналів мовлення, мереж мовлення чи телерадіомереж зважає на виконання відповідними телерадіоорганізаціями законодавства України чи ліцензійних умов.
_________________ с уважением, Александр Глущенко Youtube-канал DX приема и ловли FEEd-ов - Телеграм-канал портала ProTV- t.me/protv_ua
|